Ik heb een geschil met mijn rechtsbijstandsverzekeraar. Wat kan ik doen?

Een geschil met de verzekeraar waar u een rechtsbijstandverzekering heeft is natuurlijk erg vervelend. U kunt natuurlijk overstappen naar een andere verzekeraar, maar een geschil ontstaat in de meeste gevallen omdat u van mening bent dat u recht heeft op de vergoeding van juridische kosten en de verzekeraar vindt dat dit niet het geval is. U heeft dus al juridische kosten gemaakt en de verzekeraar weigert deze te vergoeden. Dan is het geen kwestie van gewoon overstappen. U wilt dan proberen om de gemaakte kosten alsnog vergoed te krijgen. U dient dan als volgt handelen.

De klachtenafdeling van de verzekeraar

Vrijwel iedere verzekeraar in Nederland, ongeacht het soort verzekeringen, heeft een klachtenafdeling waar geschillen kunnen worden neergelegd. Wanneer u een geschil met uw verzekeraar heeft, dan kunt u de klacht schriftelijk indienen bij deze specifieke afdeling van de onderneming. Veel mensen slaan deze stap liever over, vooral omdat men vaak van mening is dat deze afdeling altijd zal beslissen in het voordeel van het eigen bedrijf. Soms is dit inderdaad het geval, maar het is zeker niet altijd de situatie. Daarnaast is het belangrijk om de klacht eerst helder te krijgen naar de verzekeraar toe om verder te kunnen naar een vervolgstap.

Naar het Klachteninstituut

U krijgt bericht van de verzekeraar waar u de klacht heeft neergelegd en u bent niet tevreden over het resultaat. Het kan zijn dat er geen oplossing wordt geboden, maar het kan ook zijn dat de geboden oplossing niet naar wens is. U kunt dan de volgende stap nemen. In dit geval gaat het om het indienen van een officiële klacht. Deze moet worden ingediend bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, ook wel de KiFiD genoemd. Dit is een partij die zich gegarandeerd onafhankelijk opstelt. U hoeft hier dan ook niet het idee bij te hebben dat het KiFiD ook per definitie in het voordeel van de verzekeraar zal beslissen. Dit is niet het geval. Er wordt objectief naar uw klacht gekeken en deze wordt beoordeeld. Wanneer u er ook niet uitkomt met het KiFiD, dan is de laatste optie om naar de rechter te stappen.

Naar de burgerlijke rechter

Wanneer u besluit om naar de rechter te gaan, dan moet de zaak worden voorgelegd bij de burgerlijke rechter. Dit brengt veel kosten met zich mee en het is natuurlijk de vraag of dit de moeite waard is wanneer u al twee maal eerder te horen heeft gekregen dat u niet in uw recht staat. Uiteraard hoeft u dit ook niet direct als waarheid aan te nemen. Toch is het aan te raden om de zaak eerst eens voor te leggen aan een advocaat met het verzoek om een advies uit te brengen over de kans van slagen. Wanneer ook een advocaat u aangeeft dat de kans erg klein is dat u de zaak wint, dan is het beter om het erbij te laten zitten. Vaak is het dan ook wel aan te raden om over te stappen van verzekeraar voor uw rechtsbijstandverzekering.