Klacht over luchtvaartmaatschappij

vliegtuigAls u een klacht heeft over een luchtvaartmaatschappij, dan kan dit soms nog best lastig zijn. U kunt soms nergens met uw klacht terecht of u wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Sinds 1 juli 2009 is hierin verandering gekomen. Er is een speciale onafhankelijke geschillencommissie voor de luchtvaart gekomen. U kunt nu met juridische hulp bij een klacht over luchtvaartmaatschappij aankloppen bij deze commissie. Uw klacht krijgt nu wel gehoor en de luchtvaartmaatschappij kan de uitspraak niet meer manipuleren. Als u te maken krijgt met langdurige vertragingen of een annulering van uw vlucht, dan is de kans groter dat u in uw recht gesteld wordt.

Het voordeel van een geschillencommissie

Een geschillencommissie is veel laagdrempeliger dan een kartonrechter. Ondanks dat u juridische hulp heeft is de stap vaak te groot om de stap naar de rechter te maken. Vaak zitten hier ook kosten aan verbonden die u zelf moet voorschieten. Pas als u in het gelijk gesteld wordt krijgt u deze kosten terug. Het is tevens een goedkoop en snel alternatief voor de normale rechtsgang. De geschillencommissie kan ingeschakeld worden als de vliegtuigmaatschappij is aangesloten bij de brancheorganisatie Barin. De meeste vliegtuigmaatschappijen die in Nederland opereren zijn hierbij aangesloten behalve RyanAir.

Wanneer kunt u een klacht indienen bij de geschillencommissie?

Uiteraard dient u een gegronde klacht te hebben en dient de vliegtuigmaatschappij te zijn aangesloten bij Barin brancheorganisatie. Het geschil dient ontstaan te zijn na 1 juli 2009. Daarnaast dient de vlucht vertrokken te zijn vanaf een Nederlandse luchthaven of richting een Nederlandse luchthaven. Alleen als u aan deze regels voldoet kunt u de klacht neerleggen bij de geschillencommissie.

Financiële vergoeding bij een technisch mankement

Een vliegtuigmaatschappij kan onder een vergoeding uitkomen als er bijvoorbeeld overmacht in het spel is. Veel vliegtuigmaatschappijen gooide het op overmacht als er een technisch mankement was. Ze konden niet voorzien dat het vliegtuig stuk zou gaan en dit mankement kon hierdoor ook niet op tijd opgelost worden. Uiteindelijk besloot een passagier dit aan te vechten tot aan het Europese Hof. In 2008 werd er officieel een uitspraak gedaan dat een technisch mankement officieel onder het bedrijfsrisico valt. Dit betekend dat u bij een technisch mankement gewoon recht heeft op een financiële vergoeding.