Vergoeding vertraagde vlucht
Vliegtuigpassagiers hebben de laatste jaren meer rechten gekregen tegenover de sterke luchtvaartmaatschappijen. De Europese Unie heeft verschillende regels opgesteld voor vertraagde vluchten. Een vertraagde vlucht kan verschillende redenen hebben. U kan dan recht hebben op een eventuele vergoeding mits u vertrokken bent vanuit de Europese Unie. U heeft ook recht op een vergoeding als u buiten de Europese Unie vertrokken bent richting de Europese Unie. In beide situaties moet de vlucht door de vliegtuigmaatschappij bevestigd zijn. U moet tevens zelf op tijd aanwezig zijn bij de incheckbalie. U heeft dan recht op een vergoeding bij een flink vertraagde vlucht. Helaas willen lang niet alle vliegtuigmaatschappijen dit geven en schepen ze u af met een slechte motivatie. Met juridisch advies bij vergoeding vertraagde vlucht kunt u wel de vergoeding krijgen waar u recht op heeft.
Wanneer heeft u recht op een vergoeding vertraagde vlucht?
Het recht op een vergoeding heeft te maken met de afstand die u moet vliegen en de duur van de vertraging. U heeft vaak niet alleen recht op een vergoeding, maar ook op verzorging. Denk bijvoorbeeld aan voedselbonnen en als het heel lang gaat duren een hotelovernachting met transfer. U heeft recht op een vergoeding als u vlucht korter is dan 1500 km en u twee uur of langer vertraging heeft. Bij een vlucht langer dan 1500 kilometer heeft u recht op vergoeding bij een vertraging vanaf 3 uur. Is uw vlucht langer dan 3500 kilometer of reist u buiten de Europese unie? U heeft dan recht op een vergoeding bij een vertraging vanaf 4 uur. U heeft tevens recht op eten, drinken, twee gratis telefoongesprekken of faxberichten of e-mails.
Hoe hoog is de vergoeding bij een vertraagde vlucht?
Uiteraard is de hoogte van de vergoeding ook afhankelijk van het aantal kilometers en de duur van de vertraging. U voldoet pas aan een vergoeding als de bovenstaande tijdsduur is verstreken. Bij een vlucht van 1500 kilometer moet de vertraging minimaal 2 uur zijn. Als dit u overkomt, dan heeft u recht op een vergoeding van € 250 per passagier. Vliegt u boven de 1500 kilometer binnen de EU? U heeft dan recht op een vergoeding van € 400 per passagier. Vluchten van boven de 3500 kilometer en eventueel buiten de EU heeft recht op € 600 per passagier. Komt u in minder dan 4 uur later aan op uw eindbestemming? Dan hoeft een vliegtuigmaatschappij slechts € 300 uit te keren.
Weigering bij een vertraagde vlucht
Ondanks dat u ingecheckt bent mag u de vlucht eventueel omboeken en weigeren bij een vertraging vanaf 5 uur. De vliegtuigmaatschappij is dan verplicht om de kosten van uw vliegticket volledig terug te betalen. De kosten voor het boeken van een nieuw vliegticket zijn wel voor eigen rekening.
Overmacht
Vliegtuigmaatschappijen proberen de passagiers altijd af te schepen met overmacht. Bij overmacht zijn ze namelijk niet verplicht om u een vergoeding te geven. Echter is het alleen overmacht als u te maken krijgt met hevige mist, sneeuwval, een orkaan of het uitbreken van een oorlog. Ondanks dat u geen recht heeft op een financiële vergoeding heeft u in deze situatie wel recht op verzorging. Denk hierbij aan eten, drinken en eventueel een hotelovernachting met transfer. Als een vliegtuig uitwijkt na een ander vliegveld vanwege overmacht, dan heeft u ook recht op een transfer richting het vliegveld waar u vandaan bent gekomen.